Drodzy uczniowie, rodzice, opiekunowie, nauczyciele . Nasza szkoła jako jedna z 200 szkół w Polsce bierze udział w projekcie „Moc Relacji w Edukacji – łączymy, aby zmieniać”. Jednym z działań w ramach tego programu jest tydzień projektowy, który odbył się w naszej szkole. W okresie realizacji projektu dotyczącego stworzenia szkolnego kącika czytelniczego podjęto szereg działań angażujących uczniów, nauczycieli oraz rodziców. Celem przedsięwzięcia było rozwijanie kultury czytelniczej wśród uczniów, wzbudzanie zainteresowania książką oraz stworzenie przestrzeni sprzyjającej czytaniu.
1. Działania w klasach I–III
Najmłodsi uczniowie rozpoczęli prace od rozmów na temat czytania. Dyskutowali m.in. nad pytaniami: „Czy warto czytać?” oraz „Jakie emocje towarzyszą czytaniu?”. W toku rozmów dzieci dzieliły się własnymi doświadczeniami i odczuciami, wskazując pozytywne strony kontaktu z książką. W dalszej części uczniowie tworzyli prace plastyczne na temat „Co mi daje czytanie książek?”, które nie tylko rozwijały ich kreatywność, ale również pozwalały na refleksję nad wartością czytania. Kolejnym etapem było wspólne omówienie zasad korzystania z przyszłego kącika czytelniczego oraz spisanie ich na plakacie. Uczniowie z zaangażowaniem określili, jakie zachowania sprzyjają atmosferze skupienia i szacunku dla książek. Stworzyli również listę rzeczy potrzebnych do wyposażenia kącika.
2. Działania w klasach IV–VIII
Uczniowie starszych klas włączyli się w przedsięwzięcie poprzez różnorodne aktywności realizowane na wielu przedmiotach:
Język polski – uczniowie pisali listy do rówieśników na temat zalet czytania. Gotowe listy trafiały do specjalnie przygotowanej skrzynki.
Plastyka – tworzone były plakaty oraz makiety kącika czytelniczego z wykorzystaniem kartonów i materiałów recyklingowych.
Informatyka – uczniowie projektowali logo kącika czytelniczego.
Historia – przygotowano prezentacje dotyczące historii czytelnictwa.
Matematyka – uczniowie opracowywali wykresy i diagramy obrazujące dane dotyczące czytelnictwa.
Geografia – powstawały mapy tematyczne związane z czytelnictwem w Polsce i na świecie.
Przyroda i biologia – uczniowie tworzyli plansze przedstawiające zdrowotne korzyści płynące z czytania.
Języki obce – powstały e-maile oraz ogłoszenia zapraszające na spotkanie ze znanym autorem książek.
Technika – przygotowywano zakładki do książek.
3. Samorząd uczniowski
Zarówno mały, jak i duży samorząd uczniowski opracował listę książek proponowanych do kącika czytelniczego.
4. Działania biblioteki szkolnej
Biblioteka aktywnie włączyła się w działania poprzez realizację elementów programu „Żywa Okładka” – nauczyciel wspólnie z uczniami przygotował kreatywne inscenizacje przedstawiające znane okładki książkowe. Ponadto zorganizowano uroczyste pasowanie uczniów klas pierwszych na czytelników biblioteki szkolnej, co dodatkowo wzbudziło zainteresowanie najmłodszych czytaniem.
5. Współpraca uczniów, rodziców i nauczycieli
W społeczności szkolnej ogłoszono konkurs na nazwę kącika czytelniczego, w którym udział mogli wziąć uczniowie, rodzice oraz nauczyciele. Zgłoszono wiele ciekawych propozycji, które następnie poddano wspólnej ocenie.
PREZENTACJA EFEKTÓW PRACY
Na zakończenie tygodnia projektowego zorganizowano prezentację prac wykonanych przez uczniów i nauczycieli. Podczas wspólnego spotkania omówiono przebieg działań, proces tworzenia prac oraz emocje, jakie towarzyszyły uczestnikom projektu. Następnie dokonano wyboru nazwy oraz logo kącika czytelniczego spośród zaprezentowanych wcześniej propozycji.
W ramach podsumowania przygotowano wystawę „Nasz kącik czytelniczy”, na której zaprezentowano wybrane listy, plakaty oraz makiety.
Ostatnim etapem było uroczyste ogłoszenie nazwy kącika, przedstawienie jego logo oraz oficjalne otwarcie przestrzeni czytelniczej.
„Książkolandia” – wygrała wybory na nazwę kącika czytelniczego.
66 głosów na „Książkolandię” ,38 na „Między Wierszami” i 27 na „Zaksiążkowanych” .
W sumie głosowało 7 klas, 131 uczniów.
Rada Rodziców z dumą informuje, że aktywnie włączyła się w realizację projektu tworzenia szkolnego kącika czytelniczego. To dzięki wsparciu rodziców udało się zakupić potrzebne wyposażenie oraz materiały, które wzbogaciły nową przestrzeń i przyczyniły się do jej powstania. Wielkie dzięki !!!